Skąd biorą się złe opinie o wakacje.pl i innych biurach podróży?

Od paru lat współpracuję z wakacje.pl. Linki i banery do ich ofert znajdziecie na mojej stronie. Dlaczego ich polecam? Bo znam ten portal od samych początków, kiedy 20 lat temu zaczęłam pracę w biurze podróży, którego ofertę sprzedawał m.in. portal wakacje.pl. Byli jednym z najlepszych i najbardziej rzetelnych agentów i według mnie nadal odznaczają się świetnym poziomem obsługi klienta. Skąd zatem biorą się złe opinie na ich temat? Dziś rozwiewam wątpliwości.

Czy warto rezerwować na wakacje.pl [opinie]

Artykuł na temat portalu wakacje.pl jest jednym z najczęściej komentowanych na moim blogu. Co ciekawe, w zasadzie wszystkie opinie są złe. Aby uniknąć spamu, komentarze pod artykułami wymagają mojej akceptacji przed publikacją i w zasadzie mogłabym ich nie publikować, skoro polecam oferty tego portalu, ale uważam, że uczciwie wobec moich czytelników jest je akceptować i na nie rzeczowo odpowiadać. Niestety poziom absurdu niektórych z nich sięga zenitu, toteż dopadła mnie wena do napisania tego artykułu na temat najczęstszych powodów niezadowolenia klientów biur podróży.

Artykuł o tym, czy warto rezerwować na wakacje.pl, przeczytasz TUTAJ.

Moje wywody opieram na wieloletnim doświadczeniu w pracy w branży turystycznej (touroperatorskim biurze podróży, hotelu i obsłudze klientów).

Klienci permanentnie nie czytają oferty, umowy i warunków uczestnictwa

Oto główny powód nieporozumień i roszczeń. Uwierzcie mi, że zdecydowana większość złych opinii o biurach podróży opiera się na roszczeniach o to, czego klienci nie byli łaskawi przeczytać. I wcale nie chodzi o czytanie adnotacji drobnym druczkiem… Ostatnio ktoś dodał komentarz na temat tego, że wakacje.pl są do bani, bo w cenie wycieczki nie było bagażu rejestrowanego, a nikt mu nie powiedział i musiał dokupować ten bagaż na lotnisku. Oczywiście to oznacza zepsute wakacje, nerwy, nerwy, nerwy. Nie dziwie się i współczuję, ale wypisywanie w internecie, że to wina portalu i pretensje o to, że reklamacja nie została uwzględniona jest… niestety słabe. To tak, jakby mieć pretensje o to, że ma się pokój bez widoku na morze, skoro się wykupiło pokój w wersji standard i nikt nie powiedział, że poniżej można było dopłacić do pokoju z widokiem na morze… Dlaczego piszę o tym tak stanowczo? Ponieważ na stronie wakacje.pl wszystko jest napisane jasno i wyraźnie. W temacie bagaży naprawdę trudno to przeoczyć, chyba że się nie czyta:

Link do oferty znajdziesz TUTAJ (o ile jest jeszcze dostępna)

W przypadku tej oferty w cenie wczasów jest zarówno bagaż podręczny do 8 kg, jak i bagaż rejestrowany do 20 kg. Ponadto z pewnością wszystkie informacje są także na umowie. A jak wygląda oferta bez bagażu rejestrowanego w cenie? Otóż w rozkładzie lotów brak informacji o bagażu, a poniżej wyróżniona informacja o braku bagażu rejestrowanego w cenie i zachęta do jego zakupienia:

Link do oferty zanjdziesz TUTAJ (o ile jest jeszcze dostępna)

Powiem szczerze, że nie rozumiem, jak można rezerwować wakacje za kilka czy kilkanaście tysięcy i nie czytać wszystkich informacji (w tym przypadku podstawowych informacji) na temat zawieranej umowy. Nie rozumiem, jak można nie czytać umowy przed podpisaniem. Wiem, że warunki uczestnictwa są dość długie, ale jeśli nie chce mi się ich czytać, to potem nie mogę mieć pretensji do całego świata, że jestem leniem ;-).

Rezerwacje do potwierdzenia

To kolejny rodzaj rezerwacji, które mogą wywoływać rozczarowanie klientów. Otóż niektóre oferty wymagają potwierdzenia u organizatora. Wynika to najczęściej z konieczności zakupu biletów lotniczych i ich zmiennych cen. Wiele ofert wczasów opiera się o połączenia tanimi liniami i samolot nie jest wyczarterowany przez biuro. Może się zatem zdarzyć, że w międzyczasie może zabraknąć biletów lub ich cena może wzrosnąć. Stąd konieczność czekania na potwierdzenie rezerwacji.

A dlaczego musisz od razu płacić? To gwarancja dla ciebie i organizatora. Jeśli miejsca są dostępne — masz gwarancję, że organizator je dla ciebie od razu zarezerwuje. Dla organizatora z kolei twoja wpłata jest gwarancją zawarcia umowy i pozwala uniknąć sytuacji, w której klient się rozmyśla, a biura zostaje z zakupionym biletem. Proste.

Podobnie jak w przypadku nieszczęsnych bagaży, zdecydowanie warto czytać uważnie ofertę i warunki rezerwacji. Informacja o konieczności dodatkowego potwierdzenia oferty przez organizatora z pewności gdzie się pojawi.

Nie wstydź się pytać

Bez względu na to, czy latasz na wakacje od lat, czy wybierasz wypoczynek z biurem podróży po raz pierwszy, twoim świętym prawem jest nie wiedzieć. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości — dzwoń na infolinię. Konsultanci są po to, aby odpowiadać na każde, nawet pozornie najgłupsze pytanie. Pracownicy portalu wakacje.pl rozwieją twoje wątpliwości, a jeśli coś będzie wymagało doprecyzowania — na pewno oddzwonią z odpowiedzią. W przypadku bagaży i spraw związanych z przelotem informacji możesz szukać także na infolinii lotniska, z którego lecisz. Nie zmienia to jednak faktu, że zawsze uważnie czytaj ofertę i warunki umowy, zanim ją podpiszesz.

Aha! Jeszcze jedno! Profesjonalny konsultant nie ciśnie kitów, tylko sprawdza informacje i oddzwania do klienta. Czasem może się zdarzyć, że może czegoś nie wiedzieć i nie świadczy to o jego niekompetencji. Ważne, żeby udzielił ci właściwej informacji, nawet jeśli nie zrobi tego natychmiast.

Czytaj, co podpisujesz

To dotyczy nie tylko zakupu wczasów, ale każdej innej sfery życia. Taką samą czujność musisz zachować, podpisując cokolwiek — umowę w banku lub sklepie, a nawet jakąkolwiek listę poparcia czy jakikolwiek inny dokument. Nie daj się zaskoczyć, aby oszczędzić sobie nerwów i dodatkowego kłopotu. Jeśli natomiast podczas twoich wakacji wydarzy się coś, co jest sprzeczne z warunkami umowy i warunkami uczestnictwa — nie wahaj się składać reklamacji w odpowiednim trybie. W turystyce klient jest naprawdę dobrze chroniony. Pamiętaj, że reklamację należy składać do organizatora wyjazdu, a nie agenta (pośrednika). W dalszej kolejności pomocy możesz szukać u rzecznika praw konsumenta (patrz TUTAJ).

Niekiedy zdarza się, że organizatorzy wczasów łamią postanowienia umowy i na takie sytuacje bezwzględnie należy reagować, reklamować i zgłaszać. Lecąc na wakacje, masz prawo nie tylko oczekiwać, ale i żądać, aby twoje wakacje odbyły się zgodnie z ustaleniami. Mam jednak nadzieję, że uważna lektura ofert i umów pomoże ci wybrać twój wymarzony urlop i spędzić go tak, jak tylko chcesz — bez niemiłych niespodzianek, których można było uniknąć.

Sprawdź aktualne first minute 2026

Aktualne last minute

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

error: Nie kopiuj